Premios Juan Antonio Micó a la Investigación sobre Dolor

En el año 2023, la Fundación Grünenthal y la Sociedad Española del Dolor (SED) se han unido para llevar a cabo la I Edición de los Premios Juan Antonio Micó a la Investigación sobre Dolor con el objetivo de contribuir al desarrollo científico y mejorar la calidad de vida de las personas que sufren dolor.

Consulta las bases legales aquí.

Anteriores Premios de Investigación

La Cátedra Extraordinaria del Dolor de la Fundación Grünenthal-Universidad de Salamanca premiaron desde el año 2000 hasta el 2022 aquellos proyectos de investigación más novedosos sobre el conocimiento del dolor en el ámbito epidemiológico, experimental, farmacológico y clínico.

Trabajo premiado en 2022

ARMS/Kidins220 regulates nociception by controlling brain-derived neurotrophic factor secretion

Autores: Dr. Juan Carlos Arévalo, junto con los investigadores: Julia Sánchez Sánchez, Cristina Vicente García, Daniel Cañada García y Dionisio Martín Zanca.

Trabajo premiado en 2021

Thalamic neuroinflammation as a reproducible and discriminating signature for chronic low back pain

Autores: Dr. Ángel Torrado Carvajal, junto con otra docena de investigadores: N. Toschia, D. S. Albrechta, K. Changa, O. Akejud, M. Kima, R. R. Edwardse, Y. Zhangd, J. Hookera, A. Duggentoa, J. Kalpathy-Cramera, V. Napadowa y M. L. Loggiaa.

Trabajo premiado en 2020

Presurgical risk model for chronic postsurgical pain based on 6 clinical predictors: a prospective external validation

Autores: Antonio Montes, Gisela Roca, Jordi Cantilloy Sergi Sabate y otros 98 investigadores

Trabajo premiado en 2019

Investigación Básica
Chemogenetic Silencing of the Locus Coeruleus–Basolateral Amygdala Pathway Abolishes Pain-Induced Anxiety and Enhanced Aversive Learning in Rats

Autores: Meritxell Llorca-Torralba, Irene Suárez-Pereira, Lidia Bravo, Carmen Camarena-Delgado, Jose Antonio Garcia-Partida, Juan Antonio Mico y Esther Berrocoso.

Investigación clínica
Results of the use of a simulator for training in anesthesia and regional analgesia guided by ultrasound

Autores: Jorge Muriel-Fernández, Carmen Patino Alonso, Nansi López-Valverde, José Manuel López-Millán, Juan A. Juánes Méndez y María José Sánchez-Ledesma.

Investigación clínica
Deficient Inhibitory Endogenous Pain Modulation Correlates With Periaqueductal Gray Matter Metabolites During Chronic Whiplash Injury

Autores: Diego Serrano-Muñoz, Iriana Galán-Arriero, Gerardo Ávila-Martín, Julio Gómez-Soriano, José Florensa, Antonio García-Peris, Luis M. Romero-Muñoz, Andrés Barriga-Martín y Julian Taylor.

Trabajo premiado en 2018

Investigación Preclínica
Mechanistic Differences in Neuropathic Pain Modalities Revealed by Correlating Behavior with Global Expression Profiling.

Autores: Cobos EJ, Nickerson CA, Gao F, Chandran V, Bravo-Caparrós I, González-Cano R, Riva P, Andrews NA, Latremoliere A, Seehus CR, Perazzoli G, Nieto FR, Joller N, Painter MW, Ma CHE, Omura T, Chesler EJ, Geschwind DH, Coppola G, Rangachari M, Woolf CJ, Costigan M.

Investigación clínica
OPRM1 influence on and effectiveness of an individualized treatment plan for prescription opioid use disorder patients

Autores: Javier Muriel, César Margarit, Beatriz Planelles, María J. Serralta, Carmen Puga, María del-Mar Inda, Esperanza Cutillas, Domingo Morales, José F. Horga, and Ana M. Peiró.

Trabajo premiado en 2017

Investigación Preclínica
Optical control of pain in vivo with a photoactive mGlu5 receptor negative allosteric modulator

Autores: Joan Font, Marc López-Cano, Serena Notartomaso, Pamela Scarselli, Paola Di Pietro, Roger Bresolí-Obach, Giuseppe Battaglia, Fanny Malhaire, Xavier Rovira, Juanlo Catena, Jesús Giraldo, Jean-Philippe Pin, Víctor Fernández-Dueñas, Cyril Goudet, Santi Nonell, Ferdinando Nicoletti, Amadeu Llebaria, Francisco Ciruela.

Investigación clínica
Expanded Distribution of Pain as a Sign of Central Sensitization in Individuals With Symptomatic Knee Osteoarthritis

Autores: Lluch Girbés E, Duenas L,, Barbero M, Falla D, Baert IA, Meeus M, Sánchez-Frutos J, Aquilella L, Nijs J

Trabajo premiado en 2016

Investigación básica
Dynamic modulation of inflammatory pain-related affective and sensory symptoms by optical control of amygdala metabotropic glutamate receptor 4

Autores: C Zussy, X Gómez-Santacana, X Rovira, D De Bundel, S Ferrazzo, D Bosch, D Asede, F Malhaire1, F Acher, J Giraldo, E Valjent, I Ehrlich, F Ferraguti, J-P Pin, A Llebaria and C Goudet.

Investigación clínica
Fentanyl as pre-emptive treatment of pain associated with turning mechanically ventilated patients: A randomized controlled feasibility study.

Autores: Robleda G, Roche-Campo F, Sendra MÀ, Navarro M, Castillo A, Rodríguez-Arias A, Juanes-Borrego E, Gich I, Urrutia G, Nicolás-Arfelis JM, Puntillo K, Mancebo J, Baños JE.